Als eerste club in Nederland introduceert PSV een speciale chatbot voor supporters: de PSV FANbot. Een gratis dienst die je op de hoogte houdt van PSV-nieuws. De PSV FANbot wordt in het Nederlands en Spaans aangeboden.

Alerts over PSV     
Wanneer je je aanmeldt voor de dienst, die draait via Facebook Messenger, houdt de PSV FANbot je op de hoogte van onder meer transfers, wedstrijden, de PSV Jeugdopleiding en meer. De bot stuurt je bijvoorbeeld informatie rondom wedstrijden, maar ook nieuws over een contractverlenging of de uitslagen van jeugdwedstrijden.

Hoe werkt het?
Om de PSV FANbot te kunnen gebruiken dien je de Facebook Messenger app te installeren op je telefoon. Wanneer je een chat met PSV opent, zie je een button waarop ‘Aan de slag’ staat. Klik daarop en je vindt een keuzemenu om je aan te melden. Als je de alerts aanzet, stuurt de bot je updates, zoals je ook pushmeldingen van bijvoorbeeld WhatsApp ontvangt.

Eerste Nederlandse club
PSV is de eerste Nederlandse club die Facebook Messenger gebruikt om fans op de hoogte te houden van nieuws en ontwikkelingen rond de club. Manchester City en Napoli introduceerden de dienst eerder in Europa.

 

Waarom een chatbot?
Innovatief ondernemerschap is een van de vier kernwaarden van PSV. Dat betekent ook op online gebied. Op social media willen we altijd blijven innoveren. Een chatbot is natuurlijk niet iets nieuws, maar in het voetbalwereldje zijn er nog maar weinig clubs die er één hebben. Daarnaast blijft de populariteit van messaging apps als WhatsApp en Facebook Messenger stijgen, daar willen wij graag iets mee doen. Ik verwacht dat je in de toekomst veel meer via een messaging app kan doen, denk aan gamen, kaartjes bestellen voor een film, een nieuwe jas kopen etc.

Met de honderden verschillende berichten op verschillende social mediakanalen is het anno 2018 lastig om de aandacht te trekken van iemand. Vaak scroll je ergens vluchtig doorheen en zijn er maar weinig berichten waar je echt op klikt, je kent het wel. Met de chatbot kunnen we op weer een nieuwe manier communiceren met PSV-fans. De PSV FANbot werkt grotendeels vanzelf, maar er is ook een mogelijkheid om een pushbericht te versturen naar iedereen die zich aanmeldt voor de bot. Zo kunnen we fans net als in een e-mail of een pushmelding van de PSV App gericht een bericht sturen.

Een voordeel van de bot is dat hij vanzelf opereert, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Een ander pluspunt is dat we nu meer berichten per dag kunnen sturen naar onze fans op Facebook. Voorheen kon dat niet, vanwege het Facebook-algoritme. We zijn er nu ook zeker van dat de gebruiker het bericht ziet. Met een post op Facebook is het maar de vraag of die voorbij komt in de tijdlijn van een fan.

Twee talen
De bot is gebouwd in twee talen: Nederlands en Spaans. Wist je dat PSV meer Spaanstalige volgers heeft op Facebook dan Nederlandstalige? Daarnaast hebben wij meer fans uit Mexico dan uit Nederland op Facebook. Het was dan ook vanzelfsprekend om de bot ook in het Spaans te bouwen. Facebook is in Mexico nog altijd het populairste social mediaplatform.

Gepersonaliseerd
Naast dat de bot de gebruikers het laatste nieuws toont, heeft de bot nog een andere functie. Gebruikers kunnen met een functie zien hoe hun achternaam en favoriete rugnummer staan op het nieuwe uitshirt van PSV. De naam pakt de bot automatisch van het profiel van de gebruiker (daar heeft hij zelf toestemming voor gegeven bij kennismaking met de bot). Het favoriete rugnummer kan de gebruiker zelf kiezen. Uiteraard krijgt de gebruiker ook de mogelijkheid om het shirt direct te bestellen, mits hij of zij het shirt mooi vindt. Of iemand het shirt mooi vindt wordt bepaald aan de hand van de vraag ‘Wat vind je van het nieuwe uitshirt?’. Als het cijfer een zes of hoger is kan je het shirt direct bestellen.

Nieuwsdienst
De bot wordt momenteel alleen ingezet als nieuwsdienst. In de toekomst wordt de bot verder uitgebreid met meer functies om de interactie met de gebruiker aan te gaan.